Hänt i föreningen

Julgröten

Tack till Er alla som kom till vår fina tradition med "Julgröt". Så kul att få se unga florister från Evonella berätta om sin satsning med ny butik och visa oss enkla tips. Att sitta i vackra Spegelsalen i vårt fina Stadshus och få njuta av fantastiska röster och fin Lucia med tärnor höjde kvällen.
Vi hoppas att vi får återförenas på samma plats nästa år.?
Tack för ett fint år!

?Styrelsen

Trädgårdscafé, tema Stenläggning

Ett litet sällskap blev det som deltog i trädgårdscaféet denna månad. Trevligt i alla fall.

Årsmöte torsdag den 23 februari

Förutom de sedvanliga årsmötesförhandlingarna fick vi i år möjlighet att lyssna på Kjell Bolmgren, SLU, som talade om ett riktigt intressant ämne: "Vårtecknen, växtsäsongen och odlingszonerna - klimatförändringens effekter syns redan hos dig". Han berättade om sin forskning om fenologi som bland annat visat att många vårtecken syns ungefär 3 veckor tidigare nu än för 75 år sedan och att växter styrs av olika faktorar när de vaknar upp till våren och invintrar. Vissa styrs av ljus, andra av temperatur. Föredraget var mycket uppskattat.

Se också: Naturens kalender, som Kjell samordnar milijöövervakning. Där kan alla som vill delta och lämna sina egna observationer.