Hänt i föreningen

Trädgårdstramp Tillsammansodlingen Njurunda 7 sept

En liten skara (3 st) tappra grönsaksodlarintresserade var på tramp i regnet hos Tillsammansodlingen i Njurunda. Vi fick höra om deras historia, en förklarande rundtur bland grönsaker, rotfrukter och bönor. Därefter bjöds på kaffe med dopp i trevlig gemenskap i deras tunnel.

Tillsammansodlingen startade för sex år sedan, alla som är med bor i Njurundatrakten. De odlar mat på ett genomtänkt sätt, använder en fyrårig växtföljd i deras bäddar. Första året odlas gröngödslingsväxter (bovete, klöver, honungsfacelia ...), andra året bönor och ärtor. Tredje året odlas näringskrävande växter som kål och fjärde året rotfrukter. Potatis, kryddor m.m. finns också. Täckodling används för att hålla ogräs borta och fukt i marken. Varje höst har Tillsammansodlingen ett planeringsmöte för nästa års odling och nya medlemmar kommer med (finns någon intresserad därute så hör av er).

Trädgårdstramp hos Annica Andersson, 31 juli

Det var en härlig kväll vi fick hemma hos Annica och Kenneth. De flesta blommor gick i vitt men här och där bröt det av i färger. Vackra golv kontrasterar mot gräs och prydliga kanter mot rabatterna. Här finns både blommor till lyst och ätbart i rejäla lådor. Avslutningsvis tog vi fika och skrattpaus vid poolen. Så kul! och fint!

Fler bilder

Trädgårdstramp hos Charlotte Andersson 16 juli

Oj, vilket tramp det blev ikväll. 75 glada trädgårdsvänner i Katrinelunds soliga, fina och härliga trädgård. Charlotte Andersson med make tog emot i den nybygda entrén och berättade lite om trädgården och dess historia. En otrolig växtprakten fick vi se och vill du se mer så håller trädgården öppen vissa tider (kolla nätet).

Trädgårdstramp hos Arns 11 juni

I går kväll hade jag och 25 trädgårdsvänner en fin kväll hos Marja-Liisa och Christian Arns. I trädgården finns över 30 olika rododendron, många pioner, magnolior, rosor, bärbuskar och perenner. Vi fick höra hur frön till rododendron beställts från olika håll i världen och sedan hur plantor dragits upp under många år. Alla rododendron är dessutom härdiga till zon 4. Kvällen avlutades med fika i solskenet.

Utflykt till Spezialplant i Hammarstrand och Bispgårdens plantskola 18 maj

I mitten av maj gjorde vi en dagsutflykt till Bispgårdens plantskola och Larz Danielssons Spezialplant i Hammarstrand. Vi blev till slut bara 7 st som åkte på en fin utflykt till två jättefina plantskolor. Båda har lite annorlunda växter som man inte hittar så lätt. Vi fick en jättefin dag och massor av fynd med oss hem.

Nebulosa gård 28 maj

I tisdags kväll fick vi en härlig stund hos Susanne Arnfridsson på Nebolusa gård. En småkall kväll som slutade med värme i växthuset med kaffe och dopp. Mycket stål, växter, sten och trä finns i trädgården. Kreativiteten flödar på ett lekfullt sätt i trädgården med de olika materialen. I gårdsbutiken finns både smått och gott att handla.

Trädgårdsmarknad på Norra Berget, 25 maj

Vilken härlig trädgårdsmarknad det blev! Rekordmånga försäljare, 19 stycken, och dessutom många besökare som trotsade den lite grå himlen och begav sig till Norra berget. Alla försäljare dukade upp ett riktigt fint utbud - perenner, grönsaker, kryddor, keramik och fruktträd - och när dagen var över var många bord i princip tomma. Vilket intresse det finns för trädgård och odling! Kul tycker vi! Och på återseende.

Betonggjutning hos Gjuterian

Söndagen 19 maj samlades 4 intresserade hos Helene Lodin, Gjuterian, Sundsbruk för att gjuta trädgårdsprydnader och krukor mm. Trots regn hindrades inte deras kreativitet att skapa med betong i medtagna gjutformar eller lånade. Helene hade fixat lunch som intogs i hennes mysiga trädgård. Regnet och gjutningen fortsatte med glatt humör och skratt tills alla formar var fyllda. Efter 2 dygns väntan hämtas projekten, hoppas att alla blev nöjda med sina gjutningar som kommer att pryda deras trädgårdar.