Hänt i föreningen

Trädgårdstramp med tema träd, 18 juni

Henry Karlsson samlar på träd. I 50 år har han planeterat träd och buskar på sin stora tomt vid Ljungan. 800 exemplar och 200 olika arter av vanliga och ovanliga träd och buskar växer här. Det finns också mycket perenner, trädpioner, ormbunkar m.m. Träd och växter är planterade i befintlig jord och med vatten från Ljungan tycks växtligheten trivas förträffligt. Med åren har trädgården blivit mer och mer skyddad och odlingszonen har gått från fyra till tre eller t.o.m. två. Vi möttes inte av bara växter utan även prydnader av naturens egna material, bl.a. träffade vi på en drake och en damskulptur.

Det går inte att nämna alla träd men några är en katsura som säkert var 15 m hög, glanshägg med sin rödskimrande glansiga stam, korkbok med mycket skrovlig och fascinerande bark, strimlönn, kaukasisk vingnöt, maackia med stående blomknoppar och en kameleontbuske som klättrade i flera  närliggande träd. Vintern har gått hårt åt även Henrys trädgård, näsduksträdet har fått sina smällar och flera träd bugade fortfarande efer snömassornas tyngd.

Henry är inte bara upphovsmannen till sin egen trädgård utan även till Mjösunds Begravningsplats. I år fyller Henry 90 år och fortsätter att sköta och utveckla sin trädgård.                                                                                                                                                                              Cecilia Edström

Bildvisning med Anette Sjödin

Anette, som gillar att fota, hade med sig ett antal härliga bilder från trädgårdsresan i somras, som hon hade satt ihop i fyra fina bildspel med musik till. Väldigt fint! Vi såg två bildspel, gjorde avbrott för fika, och såg två till. Med tillägg för lite trädgårdsprat blev det en mysig kväll som vi alla upskattade. Tack snälla Anette för att du visade!

Anna-Karin Englund

Kompostering med Marie Behm

Ett Stort tack Marie Behm, du är så duktig! Vi var 25 st ikväll. Så liten lokal och alla hjälptes åt att komma in. Finns det hjärterum finns det stjärterum. Kul att jobba i en så härlig förening. Tack för en trevlig kväll!

Clary Fondelius

Presentation från komposteringskvällen

Trädgårdsmarknad på Norra Berget

Det blev en solig och härlig trädgårdsmarknad på Norra berget. 16 försäljare hade med sig massor av fina växter, blommor, krukor, betong, grönsaksplantor, kryddor med mera. Besökarna handlade, fikade, strosade och kunde njuta av de trevliga omgivningarna. En bra start på trädgårdssäsongen!

Carolina Frankson

Julgröten

Tack till Er alla som kom till vår fina tradition med "Julgröt". Så kul att få se unga florister från Evonella berätta om sin satsning med ny butik och visa oss enkla tips. Att sitta i vackra Spegelsalen i vårt fina Stadshus och få njuta av fantastiska röster och fin Lucia med tärnor höjde kvällen.
Vi hoppas att vi får återförenas på samma plats nästa år.?
Tack för ett fint år!

?Styrelsen

Trädgårdscafé, tema Stenläggning

Ett litet sällskap blev det som deltog i trädgårdscaféet denna månad. Trevligt i alla fall.