Hänt i föreningen

Julkransbindning 14 november

Kvällen 14:e november hade föreningen julkransbindning tillsammans med Gunz Miljö och Trädgård. Hemma hos Gun och Kjell fick vi en lärorik, god och trevlig kväll. Kvällen började med välkomstbubbel och inspiration av färdiggjorda kransar. Sedan lärde oss Gun hur man gör den gröna basen i kransen. Febril verksamhet utbröt under ömsom tystnad och ömsomt trivsamt småprat. Aktiviteten avbröts av middagspaus. Kjell serverade fyllda paprikor och sedan kaffe med inbakad äpplekaka. Paprikorna var fyllda med Karl-Johansvamp, kantareller, älgfärs, sojabönor, grönkål och ris. Mycket var egenodlat eller egenplockat och smaken var härlig.

Efter pausen var det dags för dekorationen av kransarna. Mycket material fanns att välja på och endast fantasin satte begränsningar. Vi olika deltagare valde olika sätt att dekorera. De flitigaste av oss gjorde sedan en krans till, medan andra mest fotograferade eller myste.

Träff hos Simons Trädgårds 3 oktober

Ikväll var Trädgårdsamatörernas träff hos Simons trädgård. Vi i Sundsvalls trädgårdsförening var inbjudna till den, jätteroligt!

Simon hade varit på inköpsmässan Elmia Garden och presenterade växtnyheter inför 2019. Vi fick förbeställa med rabatt och leverans till våren. En del av nyheterna kommer att finnas hos Simon nästa år och annat blir lite speciellt för oss som var där och förbeställde. Dessutom hade vi möjlighet att handla under kvällen med 20 % rabatt. Gott fika fanns till försäljning också.

Jag skulle inte handla så mycket men det blev blåbärstry och klätterhortensia som förbeställning och så direktköp av sparris, jordgubbar, åkerbär, libbsticka och druvor.

Finns intresse blir det fler träffar hos Simons Trädgård!

Trädgårdstramp hos Susan på Alnö 11 juli

Mitt i den varma torra sommaren var det tramp i en lantlig trädgård med lite gammaldags stil hos Susan på Alnö där inställningen ”man tar vad man har” är ganska tydlig. Allt ifrån gamla fönster i växthuset till rabattkanter av stenar från tomten eller gamla trädstammar.  I det torra vädret hade de flesta pioner blommat ut men i stället fanns blå bergvallmo i olika färger och många varianter av digitalis, brun, gul och grekisk och så förstås den vanliga i rosa och vita färger. I trädgården fanns också en hel del frukt och bär, även lite ovanligare som mullbäret ”Mulle”, björnbär och minikiwi, och så det senaste tillskottet blåbärstry, som tyvärr var lite beska i år. Men det som trivdes bäst i sommarvärmen var nog ändå den torra rabatten med lavendel, grekisk malört och perovskia. Välkomna tillbaka ett annat år!

/Susan Björkqvist

Trädgårdstramp på Mjösunds begravningsplats 3 juli

Äntligen fick vi komma på trädgårdstramp till Mjösunds begravningsplats. Förra året fick vi ställa in med kort varsel då vår guide hastigt tappade rösten. Men tisdag 3 juli blev det alltså av. Kenneth Ruda, som arbetat här till och från sedan 60-talet, guidade oss runt bland planteringar och lundar. Vi var ett 20-tal intresserade.

Mjösunds begravningsplats är ett ca 15 ha stort område. Det är inte bara en plats för gravar utan även en fantastisk miljö för trädgårdsintresserade. Begravningsplatsen anlades under 40-talet på vår guide Kenneths farfars åkermark. Henry Karlsson som vi trampade oss för ett par veckor sedan är en av dem som har byggt upp anläggningen. Sommartid är det 20 personer som sköter bl.a. denna plats.

Första området vi såg var Solen. En omgjord stor plats med cirklar av planteringar och gravar. Vid anläggningen av så stora områden är det viktigt att jorden är bra och inte innehåller mängder med ogräs. För att testa jorden sattes potatis första året. Blasten kvävde en hel del ogräs och växtligheten kunde kollas.

Flera buskrabatter har med åren blivit för storväxta. De tas nu successivt bort och ersätts med perennrabatter, kvarteret Pluto är en sådan. En urnlund har anlagts mellan stora björkar. Denna lund sköts nu så att ängsväxter ska få etablera sig. Automatisk bevattning finns som tar vatten från Ljungan.  Vi fick även se kompostavdelningen där allt bortrensat och alla gravdekorationer tas om hand. Gödsel köps, in i övrigt är Mjösund självförsörjande på jord.

Några av de växter vi fick se är:

• Buskrosen Maidens Blush
  • Kameleontbuske på en jätteträställning klädd med armeringsmatta.
  • Pronus Maackii (näverhägg). En hägg som häggspinnmalen inte angriper.
  • Himalayabjörk med sin snövita bark. Ett tunt lager bark flagnar av varje år, på så sätt får trädet sin vita färg.
  • Nävan Geranium macrorrhizum (?) växer i massor här. Det är en marktäckare som i princip kväver allt ogräs som kommer i dess väg.
  • Turkisk trädhassel ska egentligen bara klara zon 2, men den trivs förträffligt här.

Trädgårdstramp med tema träd, 18 juni

Henry Karlsson samlar på träd. I 50 år har han planeterat träd och buskar på sin stora tomt vid Ljungan. 800 exemplar och 200 olika arter av vanliga och ovanliga träd och buskar växer här. Det finns också mycket perenner, trädpioner, ormbunkar m.m. Träd och växter är planterade i befintlig jord och med vatten från Ljungan tycks växtligheten trivas förträffligt. Med åren har trädgården blivit mer och mer skyddad och odlingszonen har gått från fyra till tre eller t.o.m. två. Vi möttes inte av bara växter utan även prydnader av naturens egna material, bl.a. träffade vi på en drake och en damskulptur.

Det går inte att nämna alla träd men några är en katsura som säkert var 15 m hög, glanshägg med sin rödskimrande glansiga stam, korkbok med mycket skrovlig och fascinerande bark, strimlönn, kaukasisk vingnöt, maackia med stående blomknoppar och en kameleontbuske som klättrade i flera  närliggande träd. Vintern har gått hårt åt även Henrys trädgård, näsduksträdet har fått sina smällar och flera träd bugade fortfarande efer snömassornas tyngd.

Henry är inte bara upphovsmannen till sin egen trädgård utan även till Mjösunds Begravningsplats. I år fyller Henry 90 år och fortsätter att sköta och utveckla sin trädgård.

2018 års första Tramp gick av stapeln hos Morgan och Camilla på Alnö 30 maj

Vem kunde gissa att det gömde sig en sån pärla strax ovanför Circle K på Alnö?

En mysig trädgård med många upphöjda bäddar, vackra stenkanter och trevliga grusgångar. Det fanns en härlig pergola, som Morgan byggt/svetsat och en massa annat intressant att titta på och hämta inpiration ifrån. Det var väldigt kul att se deras trädgård, som är under uppbyggnad. Trots den hårda vintern och sena våren fanns det verkligen mycket som blommade och grönt att titta på.
Det var en härlig vårkväll och det dök upp runt 30 besökare.

Sara Fällström

Bildvisning med Anette Sjödin

Anette, som gillar att fota, hade med sig ett antal härliga bilder från trädgårdsresan i somras, som hon hade satt ihop i fyra fina bildspel med musik till. Väldigt fint! Vi såg två bildspel, gjorde avbrott för fika, och såg två till. Med tillägg för lite trädgårdsprat blev det en mysig kväll som vi alla upskattade. Tack snälla Anette för att du visade!

Anna-Karin Englund

Kompostering med Marie Behm

Ett Stort tack Marie Behm, du är så duktig! Vi var 25 st ikväll. Så liten lokal och alla hjälptes åt att komma in. Finns det hjärterum finns det stjärterum. Kul att jobba i en så härlig förening. Tack för en trevlig kväll!

Clary Fondelius

Presentation från komposteringskvällen

Trädgårdsmarknad på Norra Berget

Det blev en solig och härlig trädgårdsmarknad på Norra berget. 16 försäljare hade med sig massor av fina växter, blommor, krukor, betong, grönsaksplantor, kryddor med mera. Besökarna handlade, fikade, strosade och kunde njuta av de trevliga omgivningarna. En bra start på trädgårdssäsongen!

Carolina Frankson